Părintele Clement: Apel la reconsiderare istorică în Săptămâna Luminată

Știri de Sibiu, 10.04.2017; 864 vizualizări

În debutul Săptămânii Luminate, Părintele Protosinghel Clement, ctitorul viitoarei Mănăstiri care se ridică în Arhiepiscopia Sibiului – Mitropolia Ardealului, în proximitatea comunei Cristian, face apel la reconsiderare istorică a ortodoxiei în Transilvania și la conciliere, pace și toleranță comună intre cultele din Transilvania.

Prezent de aproximativ două săptămâni la Muntele Athos, unde se roagă, Părintele Protosinghel Clement a vorbit într-un interviu acordat ziaristului Ionuț Dincă despre insemnătate finalizării Mănăstirii Sfântul Efrem , ca semn de reconstrucție și reconsiderație istorică a ortodoxiei în Transilvania.

In acest context sunt dezvăluite  documente istorice din arhivele Gremiului Levantin cu referire la ”planul eșuat al generalului Bukow în Transilvania de demolare a Ortodoxiei și cum aceasta reușește să renască”.

Părinte Protosinghel Clement, ce aduceți nou locuitorilor din Țara Bârsei, viețuitorilor din Cristian și brașovenilor în general?

– Acum o perioadă de timp, având Binecuvântarea Arhiepiscopiei Sibiului și a Mănăstirii Sâmbăta de Sus și a ÎPS prof. univ. dr. Laurențiu Streza, Mitropolitul Ardealului, căruia îi voi fi veșnic recunoscător pentru susținerea și încurajarea sa, am început construcția acestei viitoare Mănăstiri a Țării Bârsei. Am început proiectul având deasupra mea puterea și exemplul Muntelui Sfânt – unde mă găsesc și mă rog pentru viețuitorii Țării Bârsei -, precum și a înaintașilor mei, păstrători ai credinței ortodoxe. O să fie un interviu pe care sper că îl veți da în integralitatea sa și a cărui surse și izvoare derivă din realități istorice. În Transilvania, în general, și în Țara Bârsei, în particular, în timpul luptelor pentru păstrarea credinței ortodoxe au pătimit Sfinți Martiri și Mărturisitori. Ieromonahii Visarion Sarai și Sofronie de la Cioara, preoții Ioan din Galeș și Moise Măcinic din Sibiel, credinciosul Oprea Miclăuș din Săliște, bătrânul Tănase Todor din Bichigiu Bistrița – Năsăud (tras pe roată), dar și sutele și miile de credincioși și călugări știuți doar de Dumnezeu. Astfel, în Transilvania, zac moaștele a mii de călugări omorâți de diabolicul personaj Bukow din ordinul Mariei Tereza. Luând act de aceste prigoane ale ortodoxiei în Transilvania, am fost determinat, atât eu, cât și românii știuți și neștiuți de lângă mine să demarăm acest proiect, aici în Transilvania, În Țara Bârsei, în zilele noastre actuale, cu mesajul peste timp că planul Terezei și al Generalului Bukow a eșuat, iar în Transilvania înfloresc și se reclădesc mănăstiri ortodoxe care se ridică, parcă din nimic.

Părinte, să ne întoarcem în istorie, pentru cei care nu o cunosc. Cine a fost și ce a făcut de fapt Generalul Bukow?

–    Din documentele și istoriografia existentă, Generalul Bukow a distrus cu tunurile peste 150 de biserici și mănăstiri ortodoxe din Transilvania, iar credincioșii ortodocși au fost persecutați, amendați și chiar omorâți, iar toate bisericile lor au fost confiscate. Nu pot să nu citez astfel un ordin dat de căpitanul catolic Samuel Bethlen, în 13 iunie 1761: „Mănăstirile de lemn să  fie arse pretutindeni, cele de piatră să se distrugă, iar dacă cineva se opune în mod temerar înaltei porunci regale să fie pedepsit negreșit la moarte prin spânzurare sau pierderea capului”. (3 II p. 240)

De ce ați ales Brașovul și Țara Bârsei? Există vreo referință în izvoarele științifice și istorice ca Brașovul să fi trecut prin așa ceva?

–    Da, există acest lucru și din punctul meu de vedere, care prin aprobarea pe care am primit-o este și confirmarea dată de Biserica Ortodoxă în ansamblul ei, prin această reconsiderație și construcție la care astăzi suntem în fază incipientă de edificare, vrem să restaurăm adevărul istoric în Transilvania. De asemenea, este în premieră când arătăm acest lucru publicului larg, o petiție semnată de negustorii brașoveni, membrii ai Gremiului Levantin în curs de constituire la acea vreme, purtând data de 21 mai 1757, prin care aceștia îl înștiințau pe Mitropolitul sârb Nenadovici de nedreptățile suferite de românii ortodocși din regiunea Brașovului și îl rugau pe cinstitul Arhiereu să intervină la Împărăteasa Maria Tereza pentru ei: „Ne rugăm și plângem cu lacrimi din inimă, noi românii din Țara Ardealului și Brașovului, și slujim Împăratului cu toată credința, cum am slujit și la alți împărați mai înainte trecuți. Dar atâta pedeapsă ce ni s-a venit nouă pentru legea noastră, nici mai mult când au fost jidovii și împărații cei răi Maximilia și Deoclițian, încă nu a fost mai multă răutate cât fac actualii guvernanți în vremurile de acum cu noi, aici în Transilvania”. Pentru a putea înțelege starea de spirit care mă animă și azi în construcția acestei viitoare mănăstiri este o altă descoperire unică în analele și izvoarele de drept ale Ortodoxiei din Transilvania. Este o frază care, în Săptămâna Luminată, ne ghidează ca un far luminos în creația și restaurarea noastră ortodoxă,respectiv acest îndemn ce vine din trecut și descoperit în arhive: „Suntem ca atare ortodocși, pentru că suntem Români, și suntem Români, pentru că suntem ortodocși. Să devenim catolici? Ca să devenim catolici ar trebui să ne transformăm astfel sufletește, încât să putem realiza Catolicismul. Transformarea aceasta înseamnă însă renunțarea la istoria și structura noastră spirituală, cu alte cuvinte: la Românie. Aici nu există o a treia poziție, sau rămâi român și atunci Catolicismul tău nu e o realitate, sau devii catolic și atunci nu mai ești român”.

În ce fază vă aflați cu edificarea schitului?

–    Mitropolia Ardealului este proprietara terenului de aproape 2 hectare. S-a finalizat planul de urbanism și dezvoltare a zonei  și ne aflăm în faza de organizare de șantier, urmând ca autorizarea așezământului final monahal să fie finalizată după obținerea tuturor autorizațiilor și avizelor necesare. Noul așezământ va fi constituit dintr-o biserică și locul de odihnă și reculegere a duhovnicului. La ora actuală, există ridicat un loc de slujire, o bisericuță din lemn fără fundații, construcție temporară, alături de un loc de adăpostire al paznicului în scopul asigurării pazei materialelor de construcții, un loc de aprins lumânări și un depozit de materiale.

Cum apreciază brașovenii și locuitorii din Țara Bârsei ceea ce se face acolo?

– În primul și în primul rând, trebuie înțeles și subliniat faptul că edificarea acestui schit este de fapt o reconstrucție și o reconsiderație istorică a ortodoxiei în Transilvania. În al doilea rând, trebuie percepută de toată lumea că este o restaurare a ceea ce un personaj singular a distrus cu atâta răutate în Transilvania, iar ale cărui excese nu le extindem împotriva întregii lumi catolice. Nu în ultimul rând, venind în prezent, lumea vizitează bisericuța ridicată aici (cu acces din localitatea Cristian prin strada Eroilor), participă la slujbe, se roagă și este alături de credința ei multimilenară în aceste teritorii ale Transilvaniei, mult prea mult zbuciumată. Rog autoritățile județului Brașov, ale comunei Cristian, autoritățile statului, cele bisericești și toți agenții economici, care au crezut și cred în această istorie zbuciumată a Ortodoxiei în Transilvania, să mă ajute în acest demers de reconsiderare istorică pentru a construi acest edificiu. Practic, prin participare și prin asocierea la construcția acestei mănăstiri, nu ne vom nega trecutul. Iar colegilor mei de credință catolică, și nu numai, le adresez în această Săptămână Luminată îndemnul la conciliere, pace și toleranță comună în Transilvania.




Răspunde și tu!