Primarul Sibiului despre incompatibilitate: Îmi voi exercita în continuare mandatul

Știri de Sibiu, 20.05.2019

Primarul Sibiului, Astrid Fodor, și-a anunțat luni seara poziția urmare a deciziei Inaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) privind procesul de incompatibilitate. Fodor spune că își va continua mandatul actual de primar al Sibiului invocând faptul că raportul Agenției Naționale de Integritate prin care a fost declarată incompatibilă ”viza mandatul meu de viceprimar, care a încetat în anul 2016”.

În justificarea deciziei de a rămâne în funcția de primar al orașului Sibiu după ce a pierdut procesul cu ANI privind incompatibilitatea, Astrid Fodor face o trecere în revistă a cazului, invocând ultimele modificări legislative și decizia ICCJ potrivit căreia ”sunt îndeplinite condițiile legale pentru sesizarea Curții Constituționale a României”.

Inalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a admis la începutul lunii mai recursul formulat de Agenția Națională de Integritate (ANI) și a declarat ca ”neîntemeiată” decizia Curții de Apel Alba Iulia de anulare a raportului prin care primarul Sibiului a fost declarat incompatibil.

Decizia pronunțată este definitivă. Ulterior, Astrid Fodor a decis să sesizeze Curtea Constituțională a României.

Primarul interimar al Sibiului ( n.r. după demisia lui Klaus Iohannis) şi viceprimarul Virgil Popa (PNL) au fost declaraţi încompatibili în decembrie 2015 de ANI pentru că au deținut simultan funcția de primar şi viceprimar al Sibiului și calitatea de membru în Consiliile de Administrație ale unor şcoli din oraș.

O decizie similara a fost data de ICCJ și în cazul lui Virgil Popa care a demisionat recent din funcția de consilier local.

După decizia ICCJ, reprezentanții partidelor aflate la Guvernare – PSD și ALDE, au cerut public demisia primarului Sibiului. Forumul Democrat al Germanilor din România(FDGR) , formațiunea pe listele căreia a fost ales primarul, nu și-a exprimat poziția față de situația creată la nivelul administrației sibiene.

Redăm integral declarația Primarului Astrid Fodor:

„În legătură cu efectele generate de soluția din 16 mai 2019 a Înaltei Curți de Casație și Justiție prin care s-a modificat soluția de anulare a Raportului de Evaluare nr. 46810/5/II/18.12.2015 al Agenției Naționale de Integritate  pronunțată de Curtea de Apel Alba Iulia precizez următoarele:

1.Nu sunt în măsură să fac comentarii asupra argumentelor avute în vedere de instanța de recurs până în momentul în care decizia îmi va fi comunicată.

2. Conform prevederilor inițiale ale Legii 215/2001 funcția de viceprimar era incompatibilă cu funcția de consilier local. În anul 2006, Legea 215/2001 este modificata  prin  Legea 268, iar drept urmare consilierii locali care sunt aleși viceprimari rămân, în continuare, și membrii ai Consiliului Local.

Legea educației naționale 1/2011 obligă consilierii locali să facă parte din consiliile de administrație ale unităților de învățământ.

În calitate de consilier local, calitate pe care am avut-o pe toată durata mandatului de viceprimar, am îndeplinit obligațiile legale, asigurând reprezentarea Consiliului Local în Consiliul de administrație al unei instituții de învățământ. Numirea în consiliile de administrație a unităților de învățământ din Sibiu a tuturor consilierilor locali, deci inclusiv a mea, s-a făcut prin Hotărâri succesive ale Consiliului Local. Precizez că participarea consilierului local la ședințele Consiliului de Administrație din unitățile de învățământ este neretribuită.

3. Ulterior întocmirii Raportului de Evaluare ANI, legiuitorul a conștientizat existența unor necorelări în legislația internă, sens în care a adoptat Legea 128/2017 care prevede în mod expres faptul că participarea primarului sau a viceprimarului, în calitate de membru, la ședințele consiliilor de administrație a unităților școlare nu mai este considerată ca fiind o situație care să genereze o stare de incompatibilitate.

4. În prezent, Legea 161/2003 a fost modificată, prin Legea nr.59/2019 conform căreia, în cuprinsul Legii 161/2003 se introduce un nou articol (91alin 1 indice 1) cu următorul conținut:

Starea de incompatibilitate durează până la data încetării de drept a mandatului în care alesul local a exercitat o funcție sau o calitate incompatibilă cu aceasta sau până la data la care a încetat funcția sau calitatea care a determinat starea de incompatibilitate.”

Având în vedere toate considerentele de mai sus și modificările legislative intervenite, precizez faptul că îmi voi exercita în continuare mandatul actual de primar având în vedere că Raportul de Evaluare nr. 46810/5/II/18.12.2015 al Agenției Naționale de Integritate viza mandatul meu de viceprimar, care a încetat în anul 2016.

5. Înalta Curte de Casație și Justiție a considerat că sunt îndeplinite condițiile legale pentru sesizarea Curții Constituționale a României privitoare la neconstituționalitatea dispozițiilor art.87 litera d) din Legea 161/2033 în formularea anterioară modificării operate prin Legea 128/2017 (text în baza căruia s-a constatat existența unei stări de incompatibilitate în raportul de evaluare contestat) sens în care a fost sesizată instanța de control constituțional.”




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.