Povestea Salamului de Sibiu, redată în prima campanie a unui produs încadrat într-un sistem de calitate european

Știri de Sibiu, 21.01.2021

Reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor de Salam de Sibiu (APSS) prezintă în premieră pentru România prima campanie a unui produs încadrat într-un sistem de calitate european, făcând cunoscută povestea Salamului de Sibiu publicului larg, relatează agerpres.ro.

“Noi trebuie să contribuim la îmbunătăţirea percepţiei consumatorilor cu privire la sistemele de calitate europene. De asemenea, consumatorii au nevoie să cunoască mai multe despre Indicaţiile Geografice Protejate şi ce beneficii aduc acestea în vieţile lor. Provocarea noastră este să dezvoltăm programe care să îmbunătăţească imaginea produselor şi să conştientizeze consumatorii cu privire la calitatea produselor şi a metodelor de producţie, astfel încât să crească cererea pe piaţa internă şi să se încurajeze deschiderea de noi pieţe”, a declarat Carmen Gavrilescu, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Salam de Sibiu.

Potrivit unui comunicat al asociaţiei, transmis joi agerpres.ro, Salamul de Sibiu – Indicaţie Geografică Protejată este primul produs românesc din categoria carne procesată recunoscut în 2016 cu distincţia europeană a calităţii IGP, iar campania face parte din proiectul european de promovare “Enjoy it’s from Europe” desfăşurat în perioada 22 ianuarie – 19 februarie 2021.

“Salam de Sibiu IGP – Gust European desăvârşit” este o campanie integrată de marketing care implică o componentă Social Media dar şi de digital şi include ca livrabile două spoturi TV.

“9 februarie este ziua în care Salamul de Sibiu a fost recunoscut ca Indicaţie geografică Protejată prin înscrierea în Registrul European al denumirilor de origine şi al indicaţiilor geografice protejate, din acest motiv pe 9 februarie 2021 cele 8 posturi TV incluse în campanie vor difuza în prime-time clipul campaniei de 60” celebrând notorietatea acestui produs atât de iubit de consumatorii din România şi din întreaga lume”, se arată în comunicat.

De-a lungul anilor, Salamul de Sibiu nu a suferit schimbări majore în compoziţie, păstrându-se materiile prime şi condimentele, afumarea la rece şi perioada de maturare-uscare de lungă durată care contribuie la crearea gustului său aparte. În etapa de producţie corespunzătoare afumării la rece, batoanele de salam sunt expuse fumului provenit de la lemnul de esenţă tare pentru o durată semnificativă de timp (cuprinsă între 3 şi 10 zile). Particularităţile acestui lemn contribuie în mod decisiv la conturarea aromei specifice a sortimentului.

Foto: Facebook.com/salamdesibiupgi

Salamul de Sibiu a rămas un aliment preferat de români şi în vremea pandemiei, producţia anuală menţinându-se la circa 3.000 de tone. Acest produs are o zi naţională, în data de 1 noiembrie, iar timp de trei ani (2018-2020) a fost promovat în România, Spania şi Italia, cu ajutorul unui grant european în valoare de 1,5 milioane de euro obţinut de APSS.

APSS, organizaţie care a luat naştere în 2014 în urma colaborării a şase producători locali din România, respectiv Agricola Bacău, Aldis Calaraşi, H&E Reinert Braşov, Salsi Sinaia, Scandia România şi Cris-Tim, îşi doreşte să facă cunoscut Salamul de Sibiu şi peste graniţele ţării şi să consolideze poziţionarea acestuia ca brand de ţară.

Povestea Salamului de Sibiu a început acum mai bine de 100 de ani, iar istoria arată, prin dovezi certe, că producţia a început concomitent în cel puţin două zone, în Mediaş şi arealul Văii Prahovei. Atunci când popularitatea sa a crescut peste hotare, exportul se făcea prin Vama Sibiu, pentru că acesta era punctul de trecere spre teritoriul austro-ungar. Ştampila de export aplicată pe documente bifa “Vama Sibiu”, iar uşor-uşor, numeroasele comenzi, venite din partea colaboratorilor externi, aveau menţiunea “Salam din Vama Sibiu”. La scurt timp, produsul a devenit cunoscut publicului ca “Salam de Sibiu”.

Potrivit APSS, mezelarii au început să producă Salam de Sibiu încă din 1895, iar la începutul secolului XIX au adaptat reţeta şi procesul de producere pe care le-au transmis din generaţie în generaţie.

Potrivit legislaţiei europene, respectiv Regulamentului 510/2006, indicaţia geografică protejată se referă la numele unei regiuni, al unui loc bine determinat sau al unei ţări, care serveşte la desemnarea unui produs originar din această arie geografică şi a cărui calitate sau reputaţie poate fi atribuită mediului geografic respectiv (inclusiv factori naturali şi/sau umani) şi a cărui producţie/ prelucrare/preparare are loc în zona geografică definită.

Misiunea Asociaţiei Producătorilor de Salam de Sibiu (APSS) este menţinerea Indicaţiei Geografice Protejate şi dezvoltarea durabilă a producţiei, precum şi sprijinirea producătorilor, pe plan naţional şi internaţional, informeaz[ agerpres.ro.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.