stiridesibiu.ro

Știri de Sibiu > Știri

Adrian Rada: Nu putem cere solidaritate doar din partea antreprenorilor care își plătesc corect taxele, în timp ce cheltuielile statului rămân mari

Adrian Rada - IMM- solidaritate -  antreprenori - taxe - cheltuieli - stat21.06.2025
Publicitate
leaderboard

Nu putem cere solidaritate doar din partea antreprenorilor care își plătesc corect taxele, în timp ce cheltuielile statului rămân nejustificat de mari, a transmis Adrian Rada, președintele patronatului IMM Sibiu, cu scopul de a atrage atenția viitorilor guvernanți. Mesajul a fost lansat în contextul informațiilor apărute în spațiul public referitoare la măsurile preconizate a fi luate de noul guvern pentru rezolvarea crizei bugetare și care vizează introducerea de noi taxe și impozite pentru mediul de afaceri și mărirea celor existente.


"Nu putem cere solidaritate doar din partea antreprenorilor care își plătesc corect taxele, în timp ce cheltuielile statului rămân în continuare nejustificat de mari. Statul ar trebui să prioritizeze reducerea risipei din sectorul public și îmbunătățirea colectării fiscale, înainte de a impune noi poveri IMM-urilor. Este nevoie de un parteneriat real între mediul de afaceri și stat, bazat pe responsabilitate și echilibru, nu pe impunerea de noi taxe celor care deja contribuie la buget", spune Adrian Rada, președintele IMM Sibiu.


Reprezentantul confederaţiei patronale din Sibiu atrage atenția că ”nu se poate cere antreprenorilor și angajaților din mediul privat să suporte singuri deficitul bugetar, iar administrația publică centrală să rămână blocată în același mod de organizare” și ”nu se poate solicita solidaritate din partea mediului privat - angajați și angajatori- dar aceasta să nu fie susținută și de o reformă a administrației publice”.

În opinia sa, ”creșterea impozitelor și introducerea de noi taxe trebuie să fie ultima măsură la care apelează orice guvernare, după reducerea cheltuielilor publice, reforma administrației, eficientizarea folosirii resurselor publice”.


Totodată, IMM ROMÂNIA atrage atenția că introducerea de noi taxe și impozite pentru mediul de afaceri și mărirea celor existente va avea următoarele efecte:
1. încasări mai mici la buget și scăderea activității economice sau chiar a închiderii întreprinderilor din cauza imposibilității susținerii taxelor și impozitelor. Reamintim că Guvernul a preconizat la introducerea impozitului suplimentar de 1% pentru companiile care au o cifră de afaceri mai mare de 50 de milioane de euro/an o creștere a încasărilor la buget de 8 miliarde de lei, dar în realitate s-au încasat doar 1,6 miliarde de lei;
2. pierderea competitivității companiilor românești, în special a IMM-urilor, prin creșterea prețurilor ca urmare a transferării costurilor suplimentare, generate de politica fiscală, către produsele/serviciile finale;
3. scăderea puterii de cumpărare a întreprinderilor și a consumatorilor;
4. creșterea ratei inflației;
5. scăderea consumului și implicit a producției interne;
6. creșterea ratei șomajului ca urmare a disponibilizărilor pe care angajatorii vor trebui să le facă in contextul închiderii sau reducerii activității economice.

În contextul dat, IMM ROMÂNIA cere:
- reorganizarea ANAF astfel încât să realizeze o colectare mai bună a taxelor și veniturilor actuale;
- luarea de măsuri imediate pentru recuperarea TVA-ului neîncasat, care în România este la valoare de 7 miliarde de euro/an;
- combaterea concurenței neloiale generate de economia gri sau nedeclarată, aspect semnalat în mod constant de antreprenori în Carta Albă a IMM-urilor din România în ultimii ani;
- implementarea de programe naționale care să ducă de la o creștere a economiei bazată pe consum și importuri, pe o creștere bazată pe producție și exporturi.


O condiție esențială pentru reducerea cheltuielilor bugetare este realizarea imediată, în maxim 2-3 luni, a unei reforme a administrației publice centrale, care ține exclusiv de atribuțiile Guvernului, transmite confederația.

IMM subliniază că, în medie sunt 32 de servicii publice deconcentrate, ale ministerelor și ale instituțiilor publice centrale, organizate la nivel de județ ale administrației publice centrale, cu mențiunea că în București unele ministere au instituții deconcentrate în fiecare sector, iar unele instituții centrale au structuri regionale, numărul final fiind astfel mai mare.

Confederație susține că multe din aceste instituții pot fi organizate la nivel regional, cu birouri județene fără personalitate juridică, pentru o mai bună utilizare a fondurilor bugetare și reducerea costurilor de administrare.


”Reorganizarea instituțiilor deconcentrate trebuie să fie urmată și de o reevaluare a competențelor acestora, în scopul evitării dublării/suprapunerii de atribuții: în domeniul alimentației publice se suprapun atribuțiile direcțiilor de sănătate publică cu cele ale direcțiilor sanitar-veterinare și oficiilor pentru protecția consumatorilor; în domeniul depozitării deșeurilor se suprapun atribuțiile poliției locale cu cele ale gărzii de mediu”, se menționează în comunicatul remis StirideSibiu.ro.


EXEMPLE DE ORGANIZARE A MINISTERELOR LA NIVELUL JUDEȚELOR


Ministerul Agriculturii are până la 8 instituții în fiecare județ;
-Direcţia pentru Agricultură Judeţeană;
-Oficiul de Studii Pedologice şi Agrochimice;
-Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Seminţelor şi Materialului Săditor;
-Filiala Teritorială de Îmbunătăţiri Funciare;
-Oficiul pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale;
-Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură;
-Oficiul Judeţean de Zootehnie;
-Oficiul Fitosanitar.

Ministerul Muncii are în fiecare județ cel puțin 4 instituții:
- Casa Județeană de Pensii;
- Inspectoratul Teritorial de Muncă;
- Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă;
- Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială.

Ministerul Mediului are în medie 5 instituții în fiecare județ :
-Agenţia pentru Protecţia Mediului;
-Comisariatul Judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu;
-Sistemul de Gospodărire a Apelor;
-Direcţia Silvică;
-Administraţia Bazinală de Apă (pot fi mai multe in același județ).

IMM ROMÂNIA solicită Guvernului reforma tuturor instituțiior deconcentrate și reducerea cheltuielilor bugetare cu personalul și administrarea acestora:
a) în fiecare județ o instituție centrală să aibă o singură instituție deconcentrată, condusă de un director general, cu directori adjuncți pentru fiecare domeniu.
b) schema de personal trebuie reorganizată, prin existența unei singure structuri a serviciilor suport (juridic, financiar-contabil, resurse umane, administrativ, etc.).
c) acolo unde este posibil toate aceste structuri deconcentrate trebuie să funcționeze într-o singură clădire, nefiind necesar ca pentru toate serviciile să existe un imobil separat, cu costurile de întreținere aferente (pază, iluminat, curățenie, administrare, parc auto).

Reorganizarea instituțiilor deconcentrate trebuie să fie urmată și de o reevaluare a competențelor acestora, în scopul evitării dublării/suprapunerii de atribuții:
- în domeniul alimentației publice se suprapun atribuțiile direcțiilor de sănătate publică cu cele ale direcțiilor sanitar-veterinare și oficiilor pentru protecția consumatorilor;
- în domeniul depozitării deșeurilor se suprapun atribuțiile poliției locale cu cele ale gărzii de mediu.


IMM ROMÂNIA consideră că aceste măsuri pot fi luate fără să genereze probleme în funcționarea serviciilor publice, în acest mod realizându-se economii la bugetele publice.

Publicitate Google
Acest site foloseste cookies pentru a imbunatatii experienta cititorilor. Vezi aici Politica de Cookies. Citeste si Politica de Confidențialitate pentru a intelege cum folosim datele personale.