Cinci cele mai importante picturi ale Muzeului Brukenthal pleacă de la Sibiu
16.04.2023 Cinci cele mai importante lucări de pictură din colecția ”Capodopere” a Muzeului Național Brukenthal semnate de van Eyck, Tițian, Veronese și Memling, printre care și pictura „Omul cu tichie albastră”, pleacă de la Sibiu. Este pentru prima dată când lucrările din colecția Brukenthal părăsesc muzeul din Sibiu pentru o expoziție temporară în Romania, la București, în perioada 20-30 aprilie, la Art Safari, iar conducerea muzeului dă asigurări că operele cu valoare de asigurare de peste 65 de milioane de euro vor călători în siguranță.
”Capodoperele de la Brukenthal National Museum / Muzeul Național Brukenthal vor călători la Art Safari în cele mai bune condiții. Cutiile au fost deja urcate în van, se aclimatizează, o condiție obligatorie pentru transportul de artă”, a transmis Muzeul Brukenthal.
Potrivit conducerii muzeului, expoziția are o valoare de asigurare de peste 65 de milioane de euro.

Expoziția ”Brukenthal exclusive la Art Safari” include picturile ”Omul cu tichie albastră” de Jan van Eyck (cca. 1390-1441), ” Ecce Homo / Iată omul!” de Tiziano Vecellio / Tițian (1488/90-1576), ”Cap de copil” de Paolo Veronese (1528-1588), ”Portret de bărbat citind” și ”Portret de femeie rugându-se” de Hans Memling (1430/33-1494).
”Este cea mai importantă expoziție din istoria Muzeului Național Brukenthal pe care a realizat-o, din colecția sa, în România! Recunoașterea internațională a valorii capodoperelor din colecția Brukenthal este pe măsura istoriei zbuciumate care le-a marcat. Expoziția „Capodopere” a fost inaugurată în 2006 odată cu reîntregirea colecției cu lucrările de mare valoare de care muzeul fusese deposedat de-a lungul timpului: 19 lucrări transferate în 1948 la Muzeul de Artă din București (între care Jan van Eyck – „Omul cu tichie albastră”, Hans Memling – „Portret de bărbat citind” şi „Portret de femeie rugându-se”) și 4 lucrări recuperate dintre cele 8 furate în 1968 (între care Tițian – „Ecce Homo”)”, a transmis curatorul expoziției, Alexandru Chituță, managerul interimar al Muzeului Național Brukenthal.
Omul cu tichie albastră, singura lucrare a lui van Eyck din Romania
Considerat părintele Renaşterii nordice și primul dintre marii portretişti ai Europei, Jan van Eyck este unul dintre cei mai mari artiști ai lumii.
Lucrarea „Omul cu tichie albastră” aflată în colecția Muzeului Brukental din Sibiu este singura creație de artistul flamand aflată în România și una dintre cele 20 de lucrări care i-au fost atribuite la nivel mondial.
”Opera, pictată în jurul anului 1430, a fost achiziționată în secolul XVIII de baronul Samuel von Brukenthal. Multă vreme s-a crezut că a fost realizată de artistul german Albrecht Dürer, din cauza monogramei AD ce poate fi văzută în colțul din stânga sus. S-a dovedit însă că monograma și anul pictării sunt elemente adăugate portretului mai târziu, în secolul XVIII, probabil datorită cotei de piață ridicate pe care Dürer o avea în epocă”, a subliniat curatorul expoziției.
”Omul cu tichie albastră” se înscrie în seria picturilor celebre ale artistului, precum „Bărbatul cu turban roșu”, considerată a fi un autoportret și aflată la National Portrait Gallery din Londra, sau „Bărbatul cu inel”, aflată la Kunsthistorisches Museum din Viena.

”Ecce Homo / Iată omul!” este semnată de Tițian (1488/90-1576) - ”Caracterul extraordinar al vieții și operei lui Tițian i-a determinat pe contemporanii săi să îl considere „un soare între alte stele”, făcând aluzie la un vers din Divina Comedie a lui Dante (Paradisul, cântul 33). În Ecce Homo, Tițian exploatează o temă rară în pictura italiană a secolului al XVI-lea. Lucrarea i-a fost comandată prima dată în 1543 de către omul de afaceri flamand Giovanni d’Anna (van Haanen)”, a mai spus Chituță.
O versiune a lucrării de la Sibiu, realizată ulterior, în 1548, este expusă în Muzeul Prado, Madrid.
Cap de copil, de Paolo Veronese (1528-1588) - ” Micuțul portret din colecția Brukenthal reprezintă o etapă a procesului de creație al portretului lui Iseppo da Porto și al fiului său Adriano, comandat pentru Palazzo Porto din Vicenza (versiunea finală a lucrării este expusă în prezent în Galeria Uffizi din Florența). Capul de copil, pictat realist, fără intervenţii şi consideraţii personale asupra subiectului, ne îngăduie să descifrăm personalitatea celui care a pozat tăcut, cu ochi iscoditori, interogativi, cu trăsături destinse de o uşoară mirare, specifică vârstei”, explică directorul muzeului.
El menționează că marele artist renascentist a pictat lucrări de foarte mari dimensiuni, cu subiecte istorice, religioase și mitologice, majoritatea păstrate în clădirile pentru care au fost create iar muzeele dețin, de regulă, doar portrete.
Foto: Facebook.com/brukenthalnationalmuseum
”Portret de bărbat citind” și ”Portret de femeie rugându-se” , Hans Memling (1430/33-1494) - ”Cele două portrete pandant din colecția Muzeului Brukenthal înfățișează un cuplu matur, redat în stilul specific şcolii flamande. Atitudinea pioasă corespunde momentului lecturii; bărbatul ține în mâini o carte de rugăciuni și este reprezentat alături de fiul său; în spatele femeii se află un cățeluș, element inclus în compozițiile vremii ca simbol al fidelității conjugale”, percizează curatorul expoziției.
Hans Memling a fost cel mai popular pictor olandez al vremii, specializat în lucrări cu tematică religioasă. Tot el a inovat introducând peisajul în planul îndepărtat al compoziției portretelor. Cele două portrete pandant din colecția Muzeului Brukenthal înfățișează un cuplu matur, redat în stilul specific şcolii flamande. Atitudinea pioasă corespunde momentului lecturii; bărbatul ține în mâini o carte de rugăciuni și este reprezentat alături de fiul său; în spatele femeii se află un cățeluș, element inclus în compozițiile vremii ca simbol al fidelității conjugale.
Expoziția ”Brukenthal exclusive la Art Safari” va putea fi vizitată în perioada 20-30 aprilie la Palatul Dacia din Capitală.
Muzeul Național Brukenthal din Sibiu a fost inaugurat în 1817 și este primul deschis pe teritoriul de astăzi al României, având în patrimoniu peste 1.600.000 piese ce au aparținut baronului Samuel von Brukenthal. Muzeul a fost retrocedat în anul 2005 Parohiei Evanghelice și a rămas în administrația Statului Român prin comodat.
În Muzeul Național Brukenthal deține cea mai importantă colecţie de pictură flamandă şi olandeză din Europa de Est.
