stiridesibiu.ro

Știri de Sibiu > Știri

Comuna Sadu pregătește regulament de protejare a mediului, cu amenzi pentru piloții de enduro și off-road

sibiu - sadu - regulament circulatie- enduro- off road- amenzi - dezbatere02.06.2023
Publicitate
leaderboard

Primăria Sadu din județul Sibiu, pe teritoriul căreia se află ariile naturale protejate sit Natura 2000 și Frumoasa, a lansat în dezbatere publică un regulament destinat conservării ecosistemului și reglementării circulației motocicletelor, ATV-urilor și mașinilor off-road. Regulamentul interzice deplasarea cu vechicule cu motor pe raza fondului forestier al comunei, cu excepția competițiilor aprobate, și prevede aplicarea de sancțiuni piloții de enduro și off-road cuprinse între 400 și 100 de lei.

Regulamentului privind circulația motocicletelor, ATV-urilor și masinilor off-road pe raza UAT Sadu, se află în dezbatere publică în perioada 6-24 iunie, timp în care persoanele interesate pot face propuneri.

„Regulamentul are ca scop principal protejarea mediului înconjurător, iar adoptarea sa ar aduce beneficii atât comunității locale și iubitorilor de natură și ecoturism, cât și sportivilor, oferind un cadru clar și bine definit pentru ca sporturile extreme să se desfășoare respectând valorile comunității și ecosistemul fragil din zonă.Regulamentul vine în întâmpinarea nevoilor reale ale iubitorilor naturii şi asigură că practicarea sporturilor cu motociclete, ATV-uri si mașini off-road nu perturbă activitățile cotidiene ale comunității locale și nu afectează mediul înconjurător. Astfel, contribuie la menținerea armoniei și a echilibrului în zonă, oferind un mediu propice pentru dezvoltarea turismului local”, a transmis Primăria Sadu.

Dezbaterea pe noul regulament a fost inițiată în contextul în are în luna iulie comuna Sadu găzuiește o competiție internațională de hard enduro.

sibiu - sadu - trasee- dezbatere


Prevederile generale ale regulamentului privind conservarea ecosistemului si reglementari privind circulația motocicletelor, ATV-urilor si masinilor off-road pe raza UAT Sadu:

CAPITOLUL 1.

Art. 1. Circulația pe drumurile de interes local, de utilitate privată, deschise circulaţiei publice, așa cum sunt definite de O.G 43/1997 privind regimul drumurilor, precum și in fondul forestier şi pe poteci, pe terenurile private, rețeaua de ape de pe raza UAT Sadu a: motocicletelor , ATV-urilor si masinilor off-road dupa caz, săniilor cu motoare, drepturile, obligațiile și răspunderile care revin persoanelor fizice și juridice, precum și atribuțiile unor autorități ale administrației publice locale, instituții, organizații și asociații sunt supuse dispozițiilor prevăzute în prezenta Hotărâre, numită în continuare „Regulament”.

Art. 2. Dispozițiile prevăzute de prezentul Regulament au ca scop asigurarea desfășurării fluente si în siguranță a circulației pe drumurile de utilitate privată, de interes local deschise circulatiei publice, pe poteci, precum și ocrotirea vieții, integrității corporale și a sănătății cetățenilor şi turiștilor și în zona drumurilor de utilitate privată sau potecilor, protecția drepturilor și intereselor legitime ale persoanelor respective, a proprietății publice și private, cât și a mediului din raza UAT Sadu.

Art. 3. Prevederile prezentului Regulament se aplică tuturor participanților la trafic, precum și autorităților, instituțiilor, organizațiilor și asociaților care au atribuții în domeniul circulației și siguranței pe drumurile de utilitate privată sau potecile de pe raza UAT Sadu.

Art. 4. Îndrumarea, supravegherea și controlul respectării prezentului Regulament se fac de către Administrația Publică Locală a UAT Sadu prin personal desemnat, care are obligația să ia măsurile legale în cazul în care constată încălcări ale acestora, si/sau in colaborare cu reprezentantii altor institutii care au calitatea de agenti constatatori conform legii, .

Art. 5.(1) Grupurile de turiști de aventură organizate (moto, ATV, masini off-road, etc.) pot parcurge traseele prevăzute în Anexa 1 doar însoțite de persoane înscrise în „ Registrul îndrumătorilor de turism de aventură ” deschis de Asociația ProAdventure Transilvania, care trebuie sa cunoasca topografia imprejurimilor, sa aiba cunostinte despre flora si fauna zonei, de prim – ajutor in caz de accidentare si de mecanica . Modelul Registrului se regăsește în Anexa 2 la Regulament.

(2) Persoanele prevăzute la alin 1 sunt responsabile pentru respectarea regulilor prevăzute în prezentul Regulament de catre grupul pe care îl insoţeste , inclusiv de respectarea regimului legal de viteză .

Art. 6. Înscrierea în „Registrul îndrumătorilor de turism de aventură” se va face pe baza unei documentații, care va cuprinde: Cerere, copie după CI, copie permis de conducere corespunzător categoriei pentru care face îndrumare.

Art. 7. Persoanele înscrise în „Registrul îndrumătorilor de turism de aventură” vor purta aplicat, la loc vizibil, pe vehicul, elemente de identificare care vor conține: prenumele, inițiala numelui și numărul de ordine din Registru, conform modelului prevăzut în Anexa 3.

CAPITOLUL 2. REGULI DE CIRCULAȚIE

Art.8 (1) Pe suprafaţa ariilor naturale protejate este interzis accesul cu mijloace motorizate care utilizează carburanţi fosili în scopul practicării de sporturi , cu excepţia drumurilor permise accesului public.

(2) Este interzis accesul neautorizat cu motociclete, ATV-uri , masini off-road, sănii cu motor, autoturisme sau alte tipuri de autovehicule pe suprafţa ariilor naturale protejate, in afara drumurilor publice, a drumurilor forestiere pe care accesul nu este interzis prin semne sau bariere şi a terenurilor special amenajate în acest scop.

Art. 9.(1) Accesul public în fondul forestier al comunei Sadu cu autovehicule, motociclete, ATV-uri, masini off-road în afara traseelor desemnate conform Anexei nr. 1 la prezenta este interzis, cu exceptia activitatilor sportive, de recreere si turism, care pot fi practicate numai cu respectarea legii si a prezentului Regulament.

(2) Condiţiile de acces se afişează pe indicatoare specifice la intrarea în fondul forestier.

(3) Accesul public în fondul forestier naţional cu autovehicule, motociclete, ATV-uri sau off-road este interzis, cu excepţia activităţilor sportive, de recreere şi de turism, care se pot practica numai cu acordul sefului ocolului silvic, in cazul administrarii.

Art.10. Drumurile forestiere sunt căi de transport tehnologic, de utilitate privată ,utilizate pentru: gospodărirea pădurilor, desfăşurarea activităţilor de vânătoare şi pescuit sportiv, intervenţii în caz de avarii, calamităţi sau dezastre, fiind închise circulaţiei publice, cu excepţia activităţilor sportive, de receere şi turism care se pot practica numai cu acordul proprietarului, iar în cazul pădurilor properietate publică a statului, cu acordul administratorilor acestora.

Art.11.Potrivit art. 23 alin.1 lit.i) din Legea nr.407/2006 privind vânătoarea şi fondul cinegetic,în scopul gestionării durabile a faunei cinegetice, se interzice circulaţia în scop de agrement cu mijloace auto in afara căilor de circulaţie publice din fondurile cinegetice, fara acordul gestionarului.

Art.12 În exercitarea atribuţiilor de serviciu privind paza fondului forestier, precum şi constatarea contravenţiilor, a faptelor ce constituie infracţiuni silvice, personalul silvic este învestit cu exerciţiul autorităţii publice, în limitele competenţelor stabilite de lege.Unităţile de poliţie şi jandarmerie, potrivit atribuţiilor ce le revin conform legii, asigură sprijin de specialitate în organizarea pazei pădurilor.

Art. 13. Conducătorii de ATV , motociclete si masini off-road trebuie să aibă un comportament care să nu afecteze fluenţa şi siguranţa circulaţiei, să nu pună în pericol viaţa sau integritatea corporală a persoanelor şi să nu aducă prejudicii proprietăţii publice ori private.

Art. 14. Deplasarea pe raza UAT Sadu cu ATV -uri, motociclete si masini off-road se face doar pe drumurile private , pe drumurile de interes local, deschise circulatiei publice și pe potecile prezentate în Anexa 1 la prezentul Regulament. Orice abatere de la traseele cuprinse în Regulament este interzisă.

Art. 15. Deteriorarea traseelor, drumurilor și potecilor este interzisă. În scopul prevenirii degradării solului, se vor evita perioadele cu precipitații.

Art. 16. La întâlnirea cu alți participanți la trafic (bicicliști, turiști ce se deplasează pedestru și alții asemenea) conducătorii de vehicule sunt obligaţi să reducă viteza și zgomotul. De asemenea se vor evita manevrele care să conducă la panicarea celorlalți participanți la trafic. Aceste prevederi sunt aplicabile și în cazul întâlnirii cu autovehicule și atelaje.

Art.17.Conducătorul de vehicul trebuie să respecte regimul legal de viteză şi să o adapteze în funcţie de drum, astfel încât să poată efectua orice manevră în condiţii de siguranţă.

Art.18. Participantii la trafic sunt obligati ca, la cererea politistului rutier, sa inmaneze acestuia documentul de identitate sau, dupa caz, permisul de conducere, documentul de inmatriculare ori de inregistrare a vehiculului condus, documentele referitoare la bunurile transportate, precum si alte documente prevazute de lege. In exercitarea atributiilor care ii revin, politistul rutier are dreptul sa verifice vehiculul, precum si identitatea conducatorului sau a pasagerilor aflati in interiorul acestuia atunci cand exista indicii despre savarsirea unei fapte de natura contraventionala sau penala.

Art.19.Pe timpul deplasarii , conducatorii motocicletelor, masinilor off-road si persoanele transportate pe acestea au obligatia sa poarte casca de protectie omologata.

Art.20.Utilizatorilor drumurilor le sunt interzise:

a). Distrugerea, degradarea ori aducerea în stare de neîntrebuinţare, cu intenţie, a indicatoarelor, semafoarelor, amenajărilor rutiere, a dispozitivelor de blocare a roţilor ori crearea de obstacole pe carosabil ;
b).Competiţiile sportive, fără autorizarea prealabilă a administratorului drumului şi a Poliţiei rutiere. Organizatorii poartă răspunderea şi iau toate măsurile pentru siguranţa traficului rutier şi redarea ulterioară a drumului pentru circulaţia publică, în condiţiile existente anterior organizării competiţiei

c). Intrarea pe drum a vehiculelor cu noroi pe roţi sau pe şenile, precum şi pierderea, prin scurgere din vehicule, în timpul transportului de materiale de construcţie sau de alte materii ;

d). Curăţarea sau spălarea vehiculelor de pământ, de materiale sau de alte substanţe se va realiza înainte de a pătrunde în drum şi numai pe suprafeţe special amenajate prin grija administratorului drumului;

e). Scurgerea lubrifianţilor, a unor produse inflamabile, toxice sau de altă natură ;

f). Ocuparea, prin depozitare, a părţii carosabile, a staţiilor mijloacelor de transport în comun, a şanţurilor, trotuarelor, pistelor şi zonelor de siguranţă a drumului, precum şi afectarea stării de curăţenie a acestora ;

g). Circulaţia autovehiculelor pe acostamente, pe şanţuri, pe trotuare, pe spaţii de siguranţă ale drumurilor ori pe banda mediană a autostrăzilor ;

h). Circulaţia pe drumurile publice, modernizate, a vehiculelor cu pneuri cu cuie, cu şenile, fără bandaje de protecţie, precum şi transportul prin târâre a unor obiecte sau materiale. Prin excepţie este admisă circulaţia vehiculelor aparţinând Ministerului Apărării Naţionale sau Ministerului de Interne, în cazul în care nu există posibilitatea evitării drumurilor publice modernizate ;

i). Circulaţia, oprirea, staţionarea sau parcarea pe trotuare, alei sau zone verzi pe teritoriul comunei.

CAPITOLUL 3. SANCȚIUNI

Art. 21. Incalcarea prevederilor art. 9, alin.1, constituie contravenție și se sanctioneaza cu amendă de la 500 la 1000 lei .

Art. 22 . Incalcarea prevederilor art. 14 constituie contravenție și se sanctioneaza cu amendă de la 500 la 1000 lei .

Art. 23. Incalcarea prevederilor art. 16 constituie contravenție și se sanctioneaza cu amendă de la 400 lei la 800.

Art. 24. Dacă faptele prevăzute la art. 21, 22 si 23 au fost săvârșite de persoana prevăzută la art. 5, amenda se aplica pentru fiecare participant .

Art.25. Încalcarea prevederilor legale privind accesul în ariile naturale protejate se pedepsesc conform OUG nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale , a florei şi faunei sălbatice si OUG. nr.195/2005 privind protecía mediului, cu modificarile si completarile ulterioare.

CAPITOLUL 4. PROCEDURA DE CONSTATARE A CONTRAVENTIILOR

Art.26. Contraventia se constata printr-un proces-verbal incheiat de persoanele anume prevazute in actul normativ care stabileste si sanctioneaza contraventia, denumite in mod generic agenti constatatori.

Art.27. Procesul-verbal de constatare a contraventiei va cuprinde in mod obligatoriu: data si locul unde este incheiat; numele, prenumele, calitatea si institutia din care face parte agentul constatator; numele, prenumele, domiciliul si codul numeric personal ale contravenientului, descrierea faptei contraventionale cu indicarea datei, orei si locului in care a fost savarsita, precum si aratarea imprejurarilor care pot servi la aprecierea gravitatii faptei si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite; indicarea actului normativ prin care se stabileste si se sanctioneaza contraventia; indicarea societatii de asigurari, in situatia in care fapta a avut ca urmare producerea unui accident de circulatie; posibilitatea achitarii, in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal, a jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ; termenul de exercitare a caii de atac si instanta la care se depune plangerea.”

Art.28. In cazul contravenientilor cetateni straini, persoane fara cetatenie sau cetateni romani cu domiciliul in strainatate, in procesul-verbal vor fi cuprinse si urmatoarele date: seria si numarul pasaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberarii acestuia si statul emitent.

Art.29.In cazul in care contravenientul este minor procesul-verbal va cuprinde si numele,

prenumele si domiciliul parintilor sau ale altor reprezentanti ori ocrotitori legali ai acestuia.

Art.30. In situatia in care contravenientul este persoana juridica in procesul-verbal se vor face mentiuni cu privire la denumirea, sediul, numarul de inmatriculare in registrul comertului si codul fiscal ale acesteia, precum si datele de identificare a persoanei care o reprezinta.

Art.31. In momentul incheierii procesului-verbal agentul constatator este obligat sa aduca la

cunostinta contravenientului dreptul de a face obiectiuni cu privire la continutul actului de constatare. Obiectiunile sunt consemnate distinct in procesul-verbal la rubrica „Alte

mentiuni”, sub sanctiunea nulitatii procesului-verbal.

Art.32. Lipsa uneia dintre mentiunile privind numele si prenumele agentului constatator, numele si prenumele contravenientului, codul numeric personal pentru persoanele care au atribuit un asemenea cod, iar, in cazul persoanei juridice, lipsa denumirii si a sediului acesteia, a faptei savarsite si a datei comiterii acesteia sau a semnaturii agentului constatator atrage nulitatea procesului-verbal. Nulitatea se constata si din oficiu.”

Art.33. Contravenientul este obligat sa prezinte agentului constatator, la cerere, actul de identitate ori documentele in baza carora se fac mentiunile prevazute de lege. In caz de refuz, pentru legitimarea contravenientului, agentul constatator poate apela la politisti, jandarmi sau politisti locali.”

Art.34 Procesul-verbal se va inmana sau, dupa caz, se va comunica, in copie, contravenientului si, daca este cazul, partii vatamate si proprietarului bunurilor confiscate.

Art.35.Comunicarea se face de catre organul care a aplicat sanctiunea, in termen de cel mult doua luni de la data aplicarii acesteia.”

Art.36. Procesul-verbal de constatare a contraventiei este titlu de creanta si instiintare de plata.”

Art.37.Daca agentul constatator aplica si sanctiunea, iar contravenientul este prezent la incheierea procesului-verbal, copia de pe acesta se inmaneaza contravenientului, facandu-se mentiune in acest sens in procesul-verbal. Contravenientul va semna de primire.

Art.38. In cazul in care contravenientul nu este prezent sau, desi prezent, refuza sa semneze procesul-verbal, comunicarea acestuia se face de catre agentul constatator, in termen de cel mult doua luni de la data incheierii.”

Art.39. Comunicarea procesului-verbal se face prin posta, cu aviz de primire, sau prin afisare la domiciliul sau la sediul contravenientului. Operatiunea de afisare se consemneaza intr-un proces-verbal, semnat de cel putin un martor.”

Art. 40 Contravenientul poate achita, in termen de cel mult 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal, jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.”

Art.41. Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii se poate face plangere in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii acestuia

Art.42. Plangerea se depune la judecatoria in a carei circumscriptie a fost savarsita contraventia.

Art.43.Controlul aplicarii si executarii sanctiunilor contraventionale principale si complementare este de competenta exclusiva a instantei .

CAPITOLUL 5. DISPOZIȚII FINALE

Art.44. (1) Pentru utilizarea traseelor de turism de aventura prevăzute în Anexa 1 la prezenta, participantii vor achita o taxa al carui cuantum prevazut in Anexa D-Alte taxe locale a HCL al comunei Sadu nr. __/___2021 este de :

  • 8 lei/zi ,
  • 120 lei/luna ,
  • 800 lei/an.

(2) Taxa se achita online prin intermediul platformei ePrimaria sau la Primaria comunei Sadu, compartimentul impozite si taxe .

Art. 45. Participanții la trafic au obligația respectării deciziilor persoanelor desemnate pentru aplicarea prezentului Regulament. Calitatea de agenții constatatori se conferă prin Dispozitie de către conducătorul Autorității Publice Locale. Aplicarea sancțiunilor se face de către agenții constatatori desemnați sau de catre reprezentantii altor institutii care au calitatea de agenti constatatori conform legii.

Art. 46. Observarea încălcării prevederilor prezentului regulament se poate face de către cetățeni care notifică Autoritatea Publică Locală ( Primaria comunei Sadu) , prin orice mijloace: telefon, e-mail, fax, adăugând și dovezi (filmări, fotografii, etc). 

Art. 47. Prevederile Regulamentului se aplica unitar, cu exceptia competitiilor sportive organizate sub egida federatiilor de resort, conform legislatiei in vigoare, cu obligativitatea prezentarii cu cel putin 30 de zile inaintea evenimentului a hartilor cu traseul propus, traseu utilizat doar pentru competitia in cauza, ce nu face obiectul Anexei 1. 

Art. 48. În scopul prevăzut la art. 2, accesul persoanelor pe traseul solicitat este reglementat de către organizatorii competițiilor sportive arătate la art. 46.

Art. 49. Prevederile prezentului Regulament se completează cu cele ale Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 50. În desfăşurarea activităţilor pentru aplicarea Regulamentului, Administrația Publică Locală poate solicita sprijinul unor asociaţii profesionale şi al unor conducători de autovehicule, care consimt să participe voluntar la acestea, conform legii., sau sprijinul altor autoritati/institutii publice, în calitate de agenţi constatatori.

Publicitate Google
Acest site foloseste cookies pentru a imbunatatii experienta cititorilor. Vezi aici Politica de Cookies. Citeste si Politica de Confidențialitate pentru a intelege cum folosim datele personale.