Finanțele despre firmele datornice cu sedii la doar câteva adrese din Sibiu și șansele statului de recuperare a banilor
22.06.2025 Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice (DGRFP) Brașov, în subordinea căreia funcționează Direcţia Județeană a Finanțelor Publice Sibiu (DJFP) Sibiu, a analizat, la solicitarea Prefecturii, situația firmelor cu datorii de peste 250 de milioane de lei incluse în raportul Curții de Conturi, precizând pentru StirideSibiu că 96,05% dintre acestea sunt în insolvență sau faliment, proceduri ce suspendă executarea silită. Inspectorii fiscali spun că jumătate din adresele unde figurează înregistrate zeci de firme la același număr sunt de fapt parcuri industriale din județul Sibiu, unde majoritatea operatorilor sunt buni platnici, iar conform evidențelor fiscale actualizate la finalul lunii iunie datoriile firmelor vizate de raport au scăzut la aproximativ 155 de milioane de lei.
Precizările au fost făcute într-o adresă transmisă Prefecturii Sibiu, care a cerut Fiscului actualizarea datelor după ce deputatul USR Adrian Echert a reclamat că la doar câteva adrese din Sibiu, Mediaș, Tălmaciu și Mârșa figurează firme care au același sediu social care au acumulat datorii ce ajungeau la finalul anului 2023 la peste 250 de milioane de lei.
”Menționăm faptul că în formularea acestui punct de vedere s-a avut în vedere un echilibru între corecta informare a opiniei publice și păstrarea secretului fiscal la care obligă Legea nr. 207/ 2015 privind Codul de procedură fiscală cu modificările și completările ulterioare”, a precizat în document directorul general al DGRFP Brașov, Mihai - Adrian Hârlab.

Fabricile din parcurile industriale, pe același număr poștal
Urmare a semnalării situației în spațiul public, în care s-a făcut referire la Raportului de audit de conformitate 2369/26.03.2025 al Curții de Conturi a României cu privire la datoriile la bugetul general consolidat, înregistrate de firme având sediul în aceeași locaţie, la nivelul AJFP Sibiu, Direcția Regională confirmă că arieratele de la finalul anului 2023 erau de 256 de mii de lei.
Din concluziile analizei reiese că jumătatea din adresele indicate ca fiind problematice reprezintă de fapt parcuri industriale, precum Parcul Industrial Vest din Sibiu, unde majoritatea operatorilor economici sunt mari angajatori buni platnici.
”Legislaţia actuală nu limitează numărul de societăţi comerciale care pot fi înregistrate de către Oficiul Registru Comerţului la aceeaşi adresă.
Din cele 8 locații menționate în raport, 4 reprezintă parcuri industriale mari, având acelaşi număr cadastru (număr poştal), astfel că spațiul permite stabilirea sediului social pentru un număr mare de operatori economic. Marea majoritatea a acestora sunt buni platnici (cu grad de civism fiscal ridicat), care generează un număr semnificativ de locuri de muncă, declarând și achitând în mod corect impozitele și taxele datorate bugetului general consolidat”, se menționează în document.
Problema majoră este dată de faptul că aproape în totalitate datoriile existente la finalul anului 2023 aparțin unor firme pentru care s-a declanșat procedura insolvenței sau care au intrat în faliment - șansele de recuperarea a banilor de către stat fiind extrem de reduse, și societăți pentru care s-a apelat la program de eșalonare a plăților.
” 96,05% sunt aferente unui număr de 6 societăţi comerciale aflate în procedura de insolvență sau în faliment, în conformitate cu prevederile Legii. nr. 85/2014. În aceste cazuri executarea silită este suspendată iar pârghiile legale de care pot uza organele fiscale, la fel ca și ceilalţi creditori, în vederea recuperării arieratelor, sunt limitate. 3,67% sunt aferente unui număr de 4 societăți comerciale care beneficiau la data respectivă de eşalonarea la plata a obligaţiilor fiscale, în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.(...) Astfel, cele două categorii menţionate cumulau 99,72% din totalul arieratului cuprins în raportul Curții de Conturi”, se precizează în document.

Aproape 16 milioane recuperate și peste 155 de milioane de lei încă blocate în insolvențe și faliment
De la începutul anului 2024 și până la finalul lunii iunie, inspectorii fiscali au recuperat în cadrul procedurii de insolvență 15,9 milioane de lei de la firmele din județul Sibiu care figurau la final de 2023 cu datorii de peste 250 de milioane de lei.
Restul de peste 155 de milioane existente, ce revin în mare parte tot societăților în insolvență sau faliment, sunt în diferite stadii ale procedurilor.
”La 31 iunie 2025 arieratele aferentă acestor entități erau în valoare totală de 155,14 milioane RON, din care 93,04 % reprezentau arierate la operatori economici aflați în stări speciale (în principal insolvență și faliment, 1,17 % în eșalonare de plată și 5,78 % arierate aflate în diferite stadii de recuperare prin măsuri de executare silită”, a menționat Regionala Fiscală.
Este lista în care au ajuns cunoscute firme din Sibiu cu diferite domenii de activitate care au ridicat afaceri prospere, cu rețele de supermarketuri sau platforme de retailer, după care s-au prăbușit fiscal. Unii dintre fondatorii afacerilor cu datorii la stat s-au reprofilat și derulează în continuare noi afaceri de succes, susținute chiar cu proiecte finanțate de la bugetul local al Sibiului.
În contextul crizei economice și a preocupării oamenilor ca obligațiile față de stat să fie acoperite în mod egal și responsabil de către toți contribuabilii, directorul Mihai - Adrian Hârlab spune că există preocupare constantă pentru ”formularea de propuneri pentru eficientizarea activității”.
”Pe lângă activitățile specifice recuperării de arierate - executare silită, antrenarea răspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil, acțiuni în perioada de insolvență și faliment, inclusiv demersuri pentru angajarea răspunderii persoanelor care se fac vinovate de intrarea în procedura insolvenței, ne preocupăm constant de formularea de propuneri pentru eficientizarea activității specifice”, a precizat directorul general al DGRFP Brașov.
În privința Fiscului din Sibiu, acesta a dat asigurări că ”acționează constant și cu promptitudine în analizarea și declararea stării de inactivitate fiscală a contribuabililor, inclusiv a celor care au sediul social expirat, cu înscrierea corespunzătoare a faptelor în cazierul fiscal și anularea codului de TVA”.
Urmare a publicării Raportului Curții de Conturi, deputatul USR Adrian Echert a cerut public explicații de la conducerea ANAF Sibiu și măsuri de recuperare a sumelor pierdute în cazul firmelor care figurează cu datorii mari la bugetul de stat.
